Monday, March 12, 2007

Where, Where? There!

Jeg er for tiden bortført til et helt annet århundre. Ofte undres jeg over hvor jeg er endt opp, men de lærde grå strides. Noe sier meg at jeg er nødt til å kle meg opp til middag i et veldig herskapshus på 1800-tallet, mens noe annet forteller meg at jeg faktisk er i en kirke på en helt annen planet.

Arcade Fire forteller meg nemlig at de vet om et sted hvor ingen biler, båter, fly eller romskip drar. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke dette. Himmelen kanskje? Jeg tar uansett kirkeorgelet fatt og hamrer med. Jeg vet at vi aldri kommer til å sette en fot utenfor denne gudsforlatte kirken, men det gjør meg ingen verdens ting. Dette er akkurat det samme de gjorde forrige gang. De vugget meg i søvn ved å fortelle meg at jeg helst burde unngå å sove, rett og slett fordi tiden vekker alle babyer og dreper gamle folk. De truer med Alexander som ble bitt av en vampyr, og dermed må drikke sitt eget blod og de lokker med elskerne som lager tunneler i snøen, får langt hår, og glemmer alt de en gang visste. Jeg faller alltid i fella.

Noen ganger er jeg dog nødt til å komme opp etter luft. Jeg trekker inn ren 1800-talls engelsk luft og snakker på et fryktelig borgelig nivå. Jane Eyre er min ukjente storesøster og vi er begge ganske forelsket i mr. Rochester.

Jeg tror ikke dette er helt sunt. Ferier har aldri helt vært min ting. Ikke en gang en ukes ferier. Jeg mener, man vet jo aldri hvor man lander!

5 comments:

Engeline said...

åjoda, forelskelser i Mr. Rochester er i hvert fall sunt. Jeg tror ikke det finnes den jente som har lest Jane Eyre og ikke har gjennomgått nøyaktig hennes kvaler og stormfulle følelser overfor herren.

Denne musikken du skriver så malende om, den tror jeg at jeg må høre. Hadde vært ganske deilig å befinne seg helt bortenfor en virkelighet. Kanskje til og med litt ekspresjonistisk.

Annettelime said...

Du skal nok få høre det, jeg brenner det sammen med Shins! jeg må bare skaffe meg noen brenneplater først..

Engeline said...

det var det, da... kanskje vi skal ta oss en fellestur til clas olson på torsdag, når vi er i rus over penger og enda ikke har brukt opp alle på andre ting.

Annettelime said...

Japp, det er en avtale!

Engeline said...

Annette! Oppdatering, oppdatering! Jeg krever en oppdatering! Skriv om noe enkelt og kjedelig, om så skal være, men jeg krever en oppdatering! Du kan skrive om... tja, jeg vet ikke helt... Du kan skrive om lydbokfenomen!