Saturday, May 5, 2007

Sol, sol kom til meg. Regn, regn gå din vei!

Stephen Fry er en fantastisk mann. Han leser Harry Potter for meg dagen lang når jeg er syk. Jeg har vært syk i nesten en uke nå, og det er vanskelig å finne på noe som ikke tapper meg fullstendig for energi. Det er derfor vi har lydbøker ikke sant! Jeg trenger ikke lese under lesetørke og jeg slipper å få vondt når Emma Watsons hensynsløst myrder Hermione. Jeg trenger ikke å tørke vekk tette tårer under Dumbledores død for å kunne lese videre. Stephen Fry kan bare lese høyt for meg og jeg kan høre. Det er virkelig herlig. '

En ting jeg har funnet ut da, er at Order of the Phoenix er min yndlingsbok. Den svever litt høyere enn Prisoner of Azkaban. Dette er litt rart. Det er kanskje den mørkeste av de alle, men jeg liker så godt de små lyspunktene, som Fred og George, Orderen og selvfølgelig Dumbledores Army og faktum at Neville gjør enorme fremskritt. Jeg liker alt dette. Og jeg liker det faktum at filmen snart ruller over kinoene. Ikke minst, grugleder jeg meg noe fryktelig til siste bok i Potter serien. Harry Potter and the Deathly Hallows. Hvilken sommer dette kommer til å bli!

1 comment:

Engeline said...

Javisst, få andre kunne klart å lese Harry Potter som Stephen Fry kan, og kulturen har mye å takke ham for.

Hva angår favoritt - er femmeren din favoritt? Du verden, jeg tror nesten at det er den jeg liker minst - trass i de unektelig nydelige lyspunktene! Jeg tror rett og slett den er for mørk for min del, den er vond på en altfor realistisk måte, maktmisbruken og personenes svake karaktertrekk er for virkelige. Den er fantastisk, og helt sikkert en av de aller beste, men ikke den jeg helst vil synke ned i.
Fortell meg, før jeg kommer til slutten på femmeren (som jeg stadig hører på) - kan Stephen Fry lese om dødsfall uten å gråte? Skjelver ikke en gang stemmen hans litt? Når Sirius faller? Når min store helt bønnfaller og dør? Jeg spør ikke angående deg, for jeg vet at dine tårer rant som nilen under regntiden, men kan han klare det uten å gråte?